torsdag 23. februar 2012

Politisk sensur på Facebook

Nrk har laget en sak på hvordan Facebook sin bildesensur fungerer og at de betaler ned i 1 dollar timen til ansatte for å gå igjennom bilder som blir opplastet på det sosiale nettverket. Det som dog ikke kom like tydelig frem er den politiske sensuren som Facebook gjør på vegne av stater som undertrykker yttringsfriheten til sin befolkning.

Eksempelet fra Nrk om at facebook sensurerer bort kart over Kurdistan på vegne av Tyrkiske myndigheter er et bekymringsfullt og tydelig signal. Vi vet at Facebook er opptatt av det kinesiske markedet og Adam Conner sa følgende til WSJ i fjor:

"Maybe we will block content in some countries, but not others, We are occasionally held in uncomfortable positions because now we're allowing too much, maybe, free speech in countries that haven't experienced it before," he said."

Det er et stort svik mot de menneskene som lever under sensur og i totalitære regimer å gjøre knefall for myndighetenes forkastelige holdninger. Selvom Facebook er en privateid nettside så betyr det ikke at de er fritatt fra samfunnsansvar, og særlig organisasjoner som er i en bransje med ny teknologi og sosiale medier har et betydelig moralsk ansvar for at de tjenester de tilbyr brukes til å styrke og ikke svekke menneskerettighetene.

Vi vet desverre at Google har vært en versting i forhold til å innynde seg hos totalitære regimer, og den arabiske våren gjorde også at Twitter kom under press siden de var et effektivt verktøy for de som bekjempet despotveldene. Internett er det største som har skjedd for menneskers frihet i historien, det gir folket kontroll over informasjonsstrømmen på en måte som var utenkelig for 20 år siden. Det gjør også at frihetens budskap sprer seg fort og at flere og flere nå forventer å bli behandlet med respekt og integritet. Det er fantastisk! Men utviklingen skremmer politikere, ikke bare blant diktatorer, men også i den demokratiske verden. Derfor er det viktig at de store nettsidene spiller på lag med folket, står i mot politisk press og deltar aktivt i aksjonene for å bevare yttringsfrihet og personvern. Vi så hvor effektivt det var i forbindelse med SOPA i USA og det bør inspirere til fortsatt felles front mot sensur på nettet.

Del gjerne dette innlegget med dine venner slik at vi øker bevisstheten rundt dette viktige spørsmålet!

onsdag 22. februar 2012

Pornosurfere avslørt - huskeregler for å unngå problemer!

Dette sammendraget er ikke tilgjengelig. Klikk her for å se innlegget.

Slett din google-historikk før 1.mars

Mange har Google-konto (f.eks Gmail) og de aller fleste er ikke klar over hvor mye informasjon Google samler om deg. Fra 1.mars kommer de også til å dele all den informasjonen med nettsider de er medeier/samarbeider med. Derfor er det viktig at du for ditt eget personvern sletter den informasjonen før 1.mars.

Her er en veldig enkel guide til hvordan du gjør det - og det tar bare to minutter!

Så et spørsmål - Hva var du opptatt av 24.mars 2009? Du husker sannsynligvis ikke, men desverre har Google lagret det. Alt du har søkt på siden du opprettet Google-konto ligger tilgjengelig i Googles historikk. De fleste bruker Google som sin faste søkemotor, og da kan man tenke seg hvor mye de får vite om deg. Har du noen gang søkt på dine helseproblemer? Google vet om det. Har du i et lekent øyeblikk søkt etter erotiske artikler? Google vet om det. Og det er denne informasjonen de fra 1.mars vil dele med andre nettsider (som Youtube eller Google+). Derfor er det viktig at du går igjennom guiden for å slette historikken, slik at du slipper at privat og sensitiv informasjon om deg havner på avveie.

Det er et fåtall som er klar over hvor mye info som lagres om deg som bruker på forskjellige nettsteder, og det er et betydelig problem. Selskapene gjemmer den informasjonen så godt de kan og i enkelte tilfeller villeder kunder til å godta overvåkningen pga at det er pakket inn i ord om brukervennlighet. I stede for at myndighetene bruker tiden på å finne nye måter å prøve å overvåke sin befolkning på så burde de heller fokusert på å få et tydelig og enkelt lovverk som forbyr lagring av personlig informasjon og at nettsider plikter å fortelle i klare ordelag om hvilken informasjon de samler inn om deg.

Speak for Freedom vil jobbe med å spre informasjon slik at du som bruker av tjenester på nettet har den kunnskapen du trenger til å beskytte ditt privatliv og din integritet. Vi trenger din hjelp til å spre budskapet, så fortell gjerne dine venner om vår blogg og hjemmeside!

FN truer det frie Internett!

Med Kina og Russland i spissen så ønsker FN å ta kontroll over internett. Det svenske nettstedet idg.se skriver om planene om å sentralisere all nettkontroll under FN-paraplyen. FN er fylt opp av stater som ikke setter ytringsfrihet høyt og som i stor grad ser på fri internettbruk som en trussel mot deres makt og kontroll over befolkningen.

Det er umulig å se for seg at disse statene, sammen med stadig mer overvåkningskåte vestlige land, vil kunne komme frem til annet enn kraftige restriksjoner på både politiske og andre ytringer. Det er heller ikke et behov for å samle internett under en kontrollmyndighet, det er et alvorlig demokratisk problem at en liten gruppe skal sitte med all makt til å styre hvem som får være på internett og hva de skal kunne gjøre på nettet.

Det er viktig at folk fortsetter kampen mot overvåkningssamfunnet, det er ikke tid for hvile selvom man har vunnet noen slag. Myndighetene som føler seg truet av det frie internett vil ikke gi opp å forsøke å overvåke deg og ditt, og de vil hele tiden se etter nye muligheter til å lure befolkningen til å godta og sette trygghet foran frihet. Men det fins ikke noe som heter litt overvåkning, så lenge overvåkningen ikke er totalt og det fins smutthull så vil alltid onde krefter bruke seg av smutthullene - og det vil føre til at myndighetene vil foreslå nye innskrenkninger i befolkningens grunnleggende frihet. Vi ser allerede at datalagringsdirektivet versjon 2.0 er på vei, som vi skrev om i et blogginnlegg tidligere denne uken. For de som tror at overvåkning er svaret så vil det aldri bli nok kontroll over mennesker og vår kommunikasjon.

Ta vare på ditt eget personvern og din integritet gjennom å bli medlem i Speak for Freedom!

tirsdag 21. februar 2012

Overvåkningen intensiveres videre

"Den britiske regjeringen mener EUs datalagringsdirektiv ikke er effektivt nok mot terrorisme. De vil blant annet overvåke hvilke nettsider innbyggerne bruker og hvem de har kontakt med på Facebook."

Det er det dystre bilde Aftenposten gir oss, og det er desverre slik overvåkning fungerer. Det er umulig å overvåke seg frem til sikkerhet, og når man ikke innser det så vil eneste farbare vei være å hele tiden stramme inn når overvåkningsentusiastene ser at overvåkningen har for mange hull. Skal overvåkning fungere så må den være total, for inntil da så vil alle med onde hensikter alltid lete etter og bruke smutthullene som er der. De faglige rådene har vært tydelige på at det ikke er vanskelig å omgå datalagringsdirektivet om man ønsker det, og da sitter man igjen med å overvåke vanlige menneskers kommunikasjon. Overvåkning er et unødvendig onde, og det er ikke mulig å ha både et overvåkningsamfunn og et fritt demokratisk samfunn.

Det tilhører privatlivet hvem man prater med på sosiale medier eller for den del mobiltelefonen, det er en informasjon som man har en grunnleggende rett til å styre selv. Den retten er allerede kraftig utvannet med datalagringsdirektivet versjon 1, og vi ser nå hva som venter oss litt frem i tid. Det er derfor viktig at befolkningen står opp, ikke bare i de politiske prosesser, men også at man tar praktiske grep for å hindre å bli offer for overvåkning.

Vi er derfor stolte over vårt tilbud som gir medlemmer i Speak for Freedom anonyme mobilnummer* slik at myndighetene ikke kan fotfølge deg døgnet rundt.Det er et helt lovlig og effektivt tilbud når du ønsker å være anonym og sikre deg mot overvåkning.

Du kan bli medlem i Speak for Freedom ved å besøke vår hjemmeside. Stå opp for din frihet i dag!

* Medlemmer får et norsk mobilabonnement registrert via vår organisasjon som ikke er underlagt norsk jurisdiksjon, slik at det ikke er sporbart til den enkelte bruker. Vi gir ikke ut noen form for medlemsinformasjon


mandag 20. februar 2012

Herland fortjener oppmerksomhet!

Dagbladets Inger Merete Hobbelstad liker ikke budskapet til religionsforsker Hanne Nabintu Herland og stiller derfor spørsmålet om hun fortjener den oppmerksomheten hun får. Og det svaret gir seg selv, selvfølgelig trenger vi stemmer som gjør debatten bredere og som provoserer mennesker til å forsvare sine politiske og etiske holdninger. Det er essensen i yttringsfriheten, at meninger man selv forakter skal ha muligheten til å bli ropt ut. Og yttringsfriheten er avhengig av media, det vil si at om ingen hører det du ytrer så er yttringsfriheten lite verd.

Massemedier kan naturlig nok ikke gi alle en stemme, men de bør gi et representativt utvalg av folket en stemme og det er lite tvil om at meninger som Herlands får alt for lite dekning i forhold til antallet som står inne for hennes meninger. Påstander om at Herlands meninger er av en for dårlig kvalitet til å bli tatt alvorlig er en farlig måte å kneble andres meninger på, og det virker som at alt for mange journalister setter seg til doms overfor meninger i stede for å la meningene møte hverandre i en redelig duell. Om noen tror at deres meninger er så overlegent best at de ikke en gang trenger å forsvare hvorfor de mener det de mener så bør varsellysene blinke, da har man tatt et langt steg mot det totailtære. Og den underliggende frustrasjon mot den meningsbærende lille eliten går i stor grad på at de i stede for å diskutere og forsvare sitt standpunkt i debatt med den folkelige oppfatning i stede diskuterer små variasjoner av samme mening seg i mellom.

Vi kommer til å stå opp for den brede samfunnsdebatt og at det blir gitt mer oppmersomhet til Herland og andre som utfordrer vedtatte sannheter. Vi tar ikke stilling til hvilke meninger som er best eller mest gjennomtenkt, men vi er opptatt av at yttringsfriheten ikke skal være bare en teori, men at det er en rett som skal utøves i det åpne rom hver dag.

Hva er vårt mål?

Speak for Freedom er en internasjonal organisasjon som jobber for personvern, personlig integritet, demokrati og menneskerettigheter.

Spørsmål om personvern og retten til å ikke bli overvåket har vært et hett tema i Norge de siste årene, og utviklingen har gått i feil retning både her hjemme og i resten av den vestlige verden. Det er en utvikling som bekymrer mange av oss og det danner bakteppe for det arbeidet vi nå starter i Speak for Freedom.

Hovedformålet er å sikre at mennesker kan kommunisere med hverandre uten bekymring for at samtaleinfo blir lagret og knyttet opp mot ditt navn, og at man skal kunne bevege seg i samfunnet med mobiltelefon uten å få lagret hvert eneste skritt en tar. Datalagringsdirektivet som nå bare er måneder fra å bli iverksatt tar fra nordmenn disse grunnleggende rettighetene.

I tillegg så har man erfart at også opplysninger til private aktører kan komme på avveie eller misbrukes, samt at flere og flere krever mobilregistrering for å kunne bruke deres tjenester. Det er bekymringsfullt siden det lett kan spores tilbake til enkeltindivider, som da kanskje ikke kan bruke sin yttringsfrihet til fulle.

Derfor tilbyr vi medlemmer hos oss anonyme mobilnummer via vår organisasjon. Som en internasjonal organisasjon med sete på Seychellene så vi ikke underlagt norsk eller europeisk jurisdiksjon. Vi er underlagt seychellisk jurisdiksjon og vil forholde oss til rettslige avgjørelser som måtte komme derfra, og inntil da så vil vi aldri gi ut noen informasjon om våre medlemmer. Alle medlemslister og informasjon ligger på krypterte servere offshore og vi setter din personlige sikkerhet meget høyt.

Det gir en unik mulighet for nordmenn til å sikre sitt privatliv og oss kjent er det ingen andre organisasjoner eller bedrifter som gir et lignende tilbud i dag. Denne tjenesten er på ingen måte ment til å misbrukes og vi tar sterk avstand fra all brudd på norsk lov. Vi vil også terminere medlemskap ved misbruk, og vi ser ikke på tjenesten som en sikkerhet mot å bli tatt for kriminelle handlinger. Fortsatt vil godt politiarbeid kunne oppklare eventuelle lovbrudd, og vi har tillit til at poltiet er kapable til å sikre landets innbyggere med vanlige etterforskningsverktøy.

Det er mye idealisme bak det her prosjektet, og vi håper at folk vil se behovet for denne type tjenester slik at det vil bli et levedyktig alternativ. Vi ønsker også å bidra i samfunnsdebatten og vekke opp befolkningen før utviklingen med overvåkning kommer ut av kontroll.

Organisasjonen er i en oppstartsfase, og vi ser for oss å kunne tilby flere tjenester til våre medlemmer etterhvert. Så vi tar gjerne i mot forslag og ideer til både tjenster og samarbeid. Så du kan gjerne sende oss en mail på norway@speakforfreedom.org.