fredag 11. mai 2012

Narkorazzia-debatten på Stortinget

Det var en interessant debatt i Stortinget i går om Høyre forslag om Narkorazzia på skoler, og vi ønsker å fremheve Arbeiderpartiets Wenche Olsen for et godt innlegg som tok flere av problemene med ordningen på alvor. Det viser at disse verdispørsmål har støttespillere over hele det politiske landskapet, og det er gledelig og viser at det nytter å arbeide for personvern og personlig integritet.

Vi gjengir Olsens innlegg under: (Det kan også sees på Stortingets web-tv - 151:30 ut i sendingen, hele debatten starter 105 minutt ute i opptaket)



Wenche Olsen (A) [12:26:46]: Alle er vi enige om at forebygging av bruk og omsetning av narkotika er viktig. Men jeg synes det er litt spesielt at man bare har sett fordelene ved den ordningen og at man ikke har sett på noen av utfordringene rundt det. Jeg synes det er kjempefint at politiet har fokus på forebygging. Det er for så vidt også greit at man bruker hund, men da synes jeg man må ha fokus på fellesarealer og områdene rundt skolen, der hvor omsetningen skjer. Jeg er veldig glad for forslaget representanten Bøhler har satt fram, forslag 3, men er litt usikker på om det er nok.

Det blir også sagt her at det er nok med de retningslinjene vi har i dag, og da blir jeg enda litt mer usikker, for vi vet at det i dag er sånn at man går inn i klasserommet og hundene sniffer på eiendelene, ranslene osv., og markerer. Da hjelper det ikke at elevene i forkant har fått tilbud om å gå ut av klasserommet, fordi hvis du går ut av klasserommet har du allerede gitt signal. Nå kan det hende at du går ut av klasserommet fordi du er redd for hund, men hva tenker alle de andre som sitter igjen inne i klasserommet? Det synes jeg er viktig at vi tar med oss. Jeg tenker også: Hva med dem som blir markert? Det kan jo rett og slett hende at det er barn av rusmisbrukende foreldre som har sittet i stua og røykt hasj dagen før man går på skolen, og det lukter hasj av klærne og man blir markert.

Så sier man at man ikke skal rettsforfølge. Nei, det er flott, men hva skjer med de ungdommene som blir markert? Hva skjer med vennekretsen deres? Hva skjer når Per kommer hjem og forteller til mor at kompisen Knut ble markert av en politihund? Hva vil mor si da? Jeg tror de fleste mødrene da vil si at man kanskje skal la være å være så mye sammen med Per. Det synes jeg er ting vi bør tenke gjennom før vi gjennomfører at de får lov til å gå inn i klasserommene.

Så har jeg lyst til å kommentere at SVs representant beklaget at de andre komiteene ikke var involvert – det beklager jeg også. Jeg synes også det er ganske spesielt at når man nå jobber med en rusmelding i departementet – som skal komme til Stortinget – så velger man å gjøre et vedtak i en del av ruspolitikken uten å ta det med og se på det inn i rusmeldingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar