tirsdag 28. februar 2012

Do Not Track kan bli en suksess

Det ser ut som ordningen "Do Not Track" er på vei til å bli et viktig virkemiddel for å unngå at annonsører på nettsider du besøker følger dine bevegelser på nett. Les mer "Do Not Track" sin hjemmeside.

Både Firefox og Explorer har allerede innført muligheten for Do not Track i sine nettlesere, og nå har både Chrome, Safari og Opera sagt at de vil innføre det i sine nettlesere også.

Og etter Obama-adminstrasjonens fremleggelse av Privacy Bill of Rights har også de største leverandørene av adferdsannonser på nett lovet å følge opp ordningen. Utfordringen er at det ikke bare blir med fine ord, for ofte er det dessverre slik at når de økonomiske realitetene kommer på bordet så forsvinner de gode intensjonene.

Det er derfor avgjørende at kontrollen med aktørene blir streng, og at man får på plass straffereaksjoner som gjør at kostnaden med å bryte avtalen blir så betydelige at ingen av tilbyderne ser seg tjent med snike seg unna sitt ansvar. Foreløpig er ikke den delen på plass, og selvom Do Not Track er en god løsning så gjenstår det å se hvor godt systemet vil fungere i praksis - og ikke minst hvor mye makt bak kravene myndighetene setter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar