torsdag 26. april 2012

ACTA er død..eller?

ACTA ble i går erklært død etter at det ble klart at det ikke er et flertall i EU-parlamentet for å ratifisere avtalen. Det er veldig gledelig og viser at folkelig engasjement bærer frukter, men samtidig som det er en seier så må vi være realistisk. Og ACTA er dessverre ikke død enda og det er grunn til å frykte at den vil komme tilbake i en ny form.

ACTA er konstrurert som en handelsavtale som skal sikre rettighetshavere mot piratprodukter, det være seg kopimedisiner, kosmetikk eller fildeling på internett. Kritikken har vært stor både for dens brudd på grunnleggende personvern og at det vil gjøre spredning av nødvendig medisin dyrere og vanskeligere. Det at man i det hele tatt prøver å regulere kommunikasjon og informasjonsdeling på internett via en handelsavtale er kritikkverdig, og det er opplagt et forsøk på innføre internettovervåkning bakveien.



Derfor burde man forkaste hele avtalen, men det er signaler fra EU-politikere om at de i stede ønsker å reforhandle avtalen - og at en reforhandlet avtale fortsatt skal innehold reguleringer av informasjonsdeling på internett. Dermed vil ikke de fundamentale problemene med en slik handelsavtale forsvinne, man vil bare sminke grisen for å prøve gjøre den mer fristende.

Vi har stor forståelse for at leverandører av et produkt ønsker å få betalt og hindre at produktet distribueres uten vederlag. Men det kan ikke skje på bekostning av personvernet og vi er overbevist om at den beste veien til å hindre piratkopiering er å lage gode og lettilgjengelige lovlige produkter. De som husker noen år tilbake vet at ulovlig fildeling av musikk var langt mer vanlig da enn nå, ungdom i dag bruker tjenester som Spotify, Wimp eller Itunes for å høre på sin favorittmusikk. Det viser at det er mulig, og andre deler av underholdningsindustrien kan være tjent med å lage slike enkle løsninger. Denne tegneserien viser at det kan være veldig vanskelig å faktisk være lovlydig på nett. I tillegg så er det slik at teknologi endrer verden, også forretningsideer innenfor underholdningsbransjen må følge med i den utviklingen. Det vil si at filmer og serier ikke kan komme mange måneder senere til Norge, folk kommuniserer over landegrensene og det er en illusjon å tro at folk vil vente månedsvis på at filmen kommer på norske kinoer når de i stede kan laste den ned på 1-2-3 via en fildelingsløsning. Det er virkeligheten og det må faktisk de som skal leve av underholdning ta inn over seg.

Vi anbefaler at underholdningsindustrien i stede for å bruke millioner av dollar på lobbyisme og forsøk på å krenke folks privatliv, at de heller bruker de pengene til å finne gode og enkle nettløsninger for sine trofaste kunder. Og så håper vi at ACTA dør stille ut, og at det ikke blir som i skrekkfilmen at monsteret kommer tilbake enda farligere enn sist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar