fredag 16. mars 2012

Obama kjøper brukerinfo fra Google

President Obama la frem "Privacy Bill of rights" tidligere i år, og det var flere positive signaler for å sikre internettbrukere mer personvern i møte med store nettselskaper som Google og Facebook. Men det er dessverre langt mellom liv og lære.I følge Politico så kjøper Obama sitt valgkampteam inn store mengder informasjon fra sider som Google for å skreddersy sitt valgkampbudskap til spesielle velgergrupper. Vi skrev tidligere i uken om det tette båndet mellom amerikanske myndigheter og Google.

Vår bekymring er at det er så mange som har interesse for den informasjon som samles inn om oss, og det er ikke vanskelig å forstå at politikere vil være veldig interessert i å få mest mulig informasjon om mulige velgere. Kunnskap er makt, og derfor er sider som Google og Facebook big business selvom de er gratis å bruke - du betaler gjennom at de samler inn store mengder informasjon om deg og dine vaner, og så selger de det til de som er villig å betale for det.

Det store spørsmålet er om politikere, når de ser at de har bruk for private bedrifters innsamling av personers kommunikasjonsdata, er villige til å innføre et strengt lovverk som sikrer folks personvern og personlige integritet. Vi er redd at denne informasjonen vil fungere som et narkotikum, at det vil gjøre at politikere vil bli avhengig av informasjonsinnhentingen og dermed blir slaver i enda større grad enn i dag for Google og andre verstinger i personvernspørsmål.

Obama var alt i 2008 revolusjonerende på bruk av sosiale medier i valgkampen, og mange har i ettertid studert og prøvd å kopiere hans suksess. Derfor er informasjonen om Obamas nye valgkampgrep et tegn på hva som vil komme - også her i Norge. Når hans valgkampside bruker over 2500 ord på å beskrive deres rett til å bruke og videreformidle informasjonen du gir fra deg så er det ikke et tegn på at de vil gjøre det lettere for vanlige folk å forstå betingelsene for å bruke nettsider. Vi har flere ganger fokusert på at brukervilkår må være lett forståelige og kortfattet. Ingen er villige til å lese flere A4-sider på et juridisk språk som er vanskelig å forstå før de bruker en nettside, app eller annet produkt.

Obama bør leve etter sine egne uttalte idealer, og det vil være et sterkt signal om at han tar personvern på alvor om han frastår fra å kjøpe informasjon om sine velgere og lager brukervilkår som den vanlige amerikaner fort og effektivt kan lese og forstå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar