mandag 19. mars 2012

Folket ønsker mer personvern

Meningsmålingsselskapet Pew Research har kommet med tall som gir håp om at oppvåkningen er i gang for folk flest når det gjelder personvern på Internett. I en undersøkelse om søkemotorer så sier 73% av amerikanske brukere at de ikke syns det er akseptabelt for søkemotorer å lagre dine søk og bruke den informasjonen til å gjøre fremtidige søkeresultatene mer skreddersydd til dine personlige preferanser. 2 av 3 mener også at for personlige søkeresultater gjør at man får mindre variert informasjon enn det som er ønskelig. Vi har tidligere skrevet om at Google nekter å følge anmodning fra datatilsynet vedrørende deres nye personvernsbetingelser, og om hvordan du sletter din Google søkehistorikk.

Det er positive tall som viser at brukere er begynt å reflektere mer over personvernet ved bruk av enkelte nett-tjenester, og at man har et sterkt ønske om å ta vare på sin personlige integritet også når det blir vektet opp mot det Google og andre kaller brukervennlighet. Tall som dette blir helt klart lest på styrerommene i de store nettselskapene og de er helt avhengig av folks tillit om de fortsatt skal holde på sine markedsandeler og tegnet er tydelig på at mettningspunkt er passert når det kommer til personvernsinvaderende løsninger.

Vi har tidligere anbefalt den alternative og trygge søkemotoren  DuckDuckGo, som er i vekst fra uke til uke. Denne undersøkelsen viser at deres løsning er fremtidsrettet og veksten vil fortsette etterhvert som nettbrukere blir mer og mer fokusert på eget personvern. Men det er langt å gå, over 80% har fortsatt google som sin standard søkemotor - og det betyr at de er nærmest enerådende på markedet i dag. Ingen andre søkemotorer er over 10%, noe som forteller om hvilken maktposisjon Google faktisk er i.

Det ligger mye makt i det å sortere søkeresultater, de aller fleste brukere velger et av de første søketreffene for sin videre surfing og dermed vil en så dominerende aktør som Google være en betydelig aktør når det gjelder hvilken kunnskap folk tilegner seg. En ting at det brukes til å fremme enkelte produkter fremfor andre, men hva om det fremmer enkelte meninger fremfor andre? Når en aktør i praksis har monopol på svarene på våre søkespørsmål så er det grunn til å være bekymret og ønske en endring.

Vi vil ikke anbefale folk å aldri bruke Google, for i enkelte situasjoner så er Google sin teknologi viktig for å nå frem til den informasjonen man er ute etter. Men i det store flertallet av søk man gjør i løpet av dagen så vil andre søkemotorer gi et like godt resultat og gjennom en aktiv handling ved å velge en konkurrent til Google så slår man både et slag for personvern, for forbrukermakt og man jevner ut oddsene slik at ikke en enkelt aktør får et monopol på innhenting av informasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar